2014. március 26., szerda

Céklalekvár

A csoportban indított szavazáson a csicsóka, és az édesburgonya felett elsöprő sikert aratott a cékla.

A cékla! Kevésbé ismert nevén céklarépa, vagy vörösrépa.
Magas kálium tartalma miatt támogatja a test izmait,és állóképességét. Ezenkívül fontos kálcium, foszfor, A, B és C vitamin forrás. A népi gyógyászatban vérképző hatása miatt közkedvelt.

Igyekeztem olyan recepttel készülni,ami talán nem olyan mindennapi mint egy saláta, vagy egy cékla leves. Ezért egy fantasztikusan erős színű,illatú és aromájú cékla lekvárt főztem. Már délután óta a száraz dunsztban pihennek,így a kóstolás még várat magára! :)

És íme, a recept!
Hozzávalók (körülbelül 1,5-2 liter lekvárhoz)
  • 1 kg cékla (nyers,héjas)
  • 0,5 kg savanykás alma (nyers,héjas)
  • 1,5 csapott evőkanál xilit
  • 1 késhegynyi fahéj
  • 1 citrom leve
  • 0,5 narancs leve
  • 0,5 csomag vanília puding
  • grapefruit csepp
Mielőtt leírnám a készítés menetét, egy két hozzávalót szeretnék megindokolni.
Pudingpor
Ennek egyszerű az oka, hiszen nem szerettem volna műanyag,és tartósítószerben gazdag zsemfixet,vagy befőző zselét használni. A pudig pedig a legjobb ezek helyettesítésére. Sőt, mindezek mellet még krémesebbé,és aromásabbá teszi a finomságunk.
Grapefruit csepp
A természet hatalmas kincse. Nem is gondolnánk,hogy egy aprócska mag,milyen értékeket hordoz. Több, egymástól független tudós bebizonyította, hogy erős rothadást gátló hatása van. A bacilusok, vírusok, sőt még a paraziták legnagyobb ellensége. Így a megszokott szalicilt, vagy nátriumbenzoátot grapefruit cseppre cseréltem. Bioboltok polcain megtaláljátok. (Pontos leírás itt)

Elkészítés

A céklát megpucoltam,és nagyobb darabokra vágva egy sütőpapírral bélelt tepsibe helyeztem. Körülbelül 1 órán keresztül sütöttem(180 fokon),míg a külseje szép szottyos lett, és belül még ress maradt. Ezután lábosba tettem,és annyi vízzel öntöttem fel,hogy éppen ellepje. Bugyoró forrás mellett addig főztem,míg vaj puha nem lett(elég sok idő, körülbelül 1-1,5 óra). Közben az almákat is megpucoltam,felkockáztam,és kevés vízben puhára főztem. A főzővizet ne ízesítsétek,mert így is elég zamatos lesz. :) Miután mindkét alapanyag megpuhult,leszűrtem. Egy nagy lábosba öntöttem,és a xilitet, a citrom/narancs levet belefacsartam. Botturmixszal összepürésítettem,és belekevertem a fahéjat is.
Visszatettem a tűzhelyre,és lassan újra felforrósítottam. Közben 0,5 dl vízben feloldottam egy fél csomag vaníliás pudingport, és hozzátettem a forró püréhez. Lefedve 1-2 perc alatt teljesen besűrűsödött. 3-4 csepp grapefruit cseppet kevertem hozzá.


A frissen kimosott, és szárazra törölt üvegekbe töltöttem,és lezártam szorosan a tetejüket. Azonnal fejre fordítottam, hogy a a forró gőz a kupakot is fertőtlenítse, és vákumot képezzen. Újságpapírba,és egy hatalmas meleg plédbe csomagoltam őket :) Megvárom míg teljesen kihűlnek, és az lesz az első dolgom,hogy megkóstolom. :)

Remélem tetszik az ötlet,és kipróbáljátok Ti is. :)



1 megjegyzés:

  1. Elkészítettem én is, de azonnali fogyasztásra.Nagyon finom lett! Ajánlom mindenkinek! Sós, édes ételekhez is kiváló egészséges csemege.

    VálaszTörlés