2014. június 18., szerda

Cseresznye lekvár

Végre egy újabb csodásan színes, és illatos gyümölcs szezon. Eljött a cseresznye (ahogy mi hívjuk a cserkó), és a meggy szüreti ideje. Szerencsésnek tartom magam,hogy vannak csodás fáink,amik idén rengeteg gyümölcsöt adnak nekünk. A hétvégén le is szedjük, de addig is előzetesben készítettem egy kis cserkó lekvárt. Cukor, és tartósítószer mentes. Ugyan macerásnak hangozhat,mert ugye első lépésként ki kell magozni az összes gyümölcsöt, és viszonylag sok ideig kell főzni. De azt gondolom megéri,pláne,hogyha kimagoztuk,már csodásan elrotyog magában :)

Hozzávalók

A csodásan pirosló gyümölcsöket egy jó nagy lábosba tesszük,és felöntjük 5 dl vízzel. Meghintjük a xilittel,és közepes lángon körülbelül 1 óráig főzzük. Nem érdemes gyorsan forralva "pár perc alatt" puhára főzni,mert az illata, az íze,és még a vitamin tartalma is csak elfő belőle. Szépen bugyorogjon,de nem kell hogy teljes gőzzel forrjon. Én nem tettem rá fedőt,hogy lássam a folyamatot,ahogy a főzőlé egyre sűrűbb lesz a gyümölcs cukortartalmától,és ahogy szépen apróra főnek a gyümölcsök. 1 óra elteltével belekóstoltam,hogy biztosan elég édes-e. Nekem tökéletesen megfelelt ez a "cukor" mennyiség. Szuper cseresznye íz, mindenféle száj összeragadós mázas íz nélkül. Ekkor belekeverem a zselésítőt,és még 2-3 percig kis lángon forralom. Belecsepegtetem a grapefruit cseppet, ami tulajdonképpen kiváltja a tartósítószert. Vírus, és baciölő hatása miatt. Ezután jön a legjobb rész ;) Krumplinyomó,és a gőzölgő lekvár alap. Szépen óvatosan összenyomkodtam egy részét, hogy legyen benne finom krémesen selymes rész,és persze egész gyümölcsdarabok. Nem olyan könnyű feladat,megizzasztja az embert,de tutira megéri. Amikor jónak gondolod,már mehet is az üvegekbe.

Egy korábbi eperlekvár receptnél leírtam már,hogy készítem elő az üvegeket, de leírom újra,hogy ne kelljen keresgetni :)


Befőttes üveg előkészítése

Az üvegeket, és a kupakokat jó alaposan elmossuk. Fejjel lefelé lefordítva teljes száradásig félre tesszük őket. De ha azonnal kell,akkor egy tiszta, nem szöszölős konyharuhával eltörölgetjük. Egy lábos aljába engedünk egy egy ujjnyi vizet,és beletesszük az üvegeket talpukkal lefelé. Megvárjuk,míg nem csak a víz de az üvegek is felmelegednek. Így ha megtöltjük őket,biztosan nem roppannak szét dunsztolás előtt,és után sem. Szépen feltöltjük az üvegeket, egy kis helyet hagyva a lekvárnak. Nem kell színültig tölteni,nehogy a végén megforrjon,és kipukkadjanak az üvegek. Amint megtöltöttük őket, egy darab celofánt teszünk a szájukra,és jó alaposan rácsavarjuk a kupakot. Fejre fordítjuk,és hagyjuk pár percig így. Fontos, hiszen így nem csak a vákum lesz erősebb,de még a kupakokat is fertőtlenítjük a meleggel. Jól bebugyoláljuk az üvegeket,és fejjel lefelé egy kosárba,vagy egy nagy tálba hagyjuk őket kihűlni. Általában elég 1 nap a dunsztnak,de ha odakint is hőség van, biztosan több időre lesz szüksége.  És a legfontosabb befőzési szabály,hogy mindent legyen TELJESEN TISZTA, amivel a lekvárhoz, vagy az edényekhez nyúlunk. Így biztosan nem romlik meg idő előtt. Felbontás után érdemes hűtőben tartani,hogy még kevesebb esélyt adjunk a penészedésnek, és a "felforrásnak". 

Tulajdonképpen, én már másnap megkóstoltam! Nem bírtam tovább,és felbontottam. Szuper volt. Fantasztikusan kellemes gyümölcs íz. :) Ebből a mennyiségből 2 db 0,7 dl-es üveget tudtam megtölteni.

És nem csak az volt a legcsodásabb a kóstolásban,hogy 100%ig a mi kezünk munkája,hanem hogy az én Balim sütött hozzá egy szuper finom palacsintát :) Ezekért a pillanatokért érdemes igazán élni!






Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése